Pokaż/ukryj informację o istniejących skrótach klawiszowych

Skróty klawiszowe:

Włącz lektora.
Wyłącz lektora.

Protokół Komisja Skarg 17.01.2023

Wyświetl stronę główną » Rada Miejska » Protokoły z komisji » Protokół Komisja Skarg 17.01.2023

Podtytuł: Protokół z posiedzenia komisji Skarg Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Żarkach, które odbyło się w dniu 17 stycznia 2023 roku o godz. 13.30. w sali narad Urzędu Miasta i Gminy Żarki.

W posiedzeniu komisji uczestniczyli jej członkowie:
1. Pan Paweł Labocha – przewodniczący
2. Pani Jolanta Cichoń – z-ca przewodniczącego
3. Pan Roman Hamerla – członek
4. Pan Łukasz Rarok - członek

Ponadto w posiedzeniu Komisji Skarg, Wniosków i Petycji uczestniczyli:
Pan Jakub Grabowski - Z-ca Burmistrza Miasta i Gminy Żarki
Pani Dominika Horoszko – Sekretarz Gminy Żarki
Pani Agnieszka Pala – Czyż – kierownik MGOPS w Żarkach
Pani Jolanta Michalik – pracownik MGOPS w Żarkach
Pani Marta Grudziewicz – pracownik MGOPS w Żarkach
Pełnomocnik Pani wnoszącej skargę na czynności kierownik MGOPS
1 mieszkanka gminy Żarki.
Lista obecności stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Porządek posiedzenia:
1. Rozpatrzenie skargi na czynności kierownika oraz pracowników MGOPS w Żarkach.
1a.  Opracowanie planu pracy komisji na 2023 rok./ pkt. wprowadzony.
2. Sprawy różne i bieżące.

Otwarcia posiedzenia dokonał przewodniczący komisji Paweł Labocha - stwierdzając na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu komisji na stan 5 członków komisji uczestniczy 4 członków - co stanowi quorum, przy którym komisja może podejmować prawomocne uchwały i wnioski. Proponowany porządek obrad został przyjęty /ZA4/, komisja przystąpiła do jego realizacji.

Ad.1.
Pan D. Sz. udostępnił do wglądu przewodniczącemu komisji pełnomocnictwo do reprezentowania skarżącej. Pełnomocnik skarżącej wnosi o odroczenie rozpatrzenia skargi ze względu, iż skarżąca nie wstawiła się na posiedzenie komisji ze względu na nie otrzymanie zawiadomienia na czas. Zawiadomienie zostało wysłane w terminie natomiast Poczta Polska nie doręczyła na czas. Przewodniczący Komisji zarządził 5 min., przerwy.
Pani Jolanta Cichoń odczytała skargę, która wpłynęła do tut. urzędu w dniu 10 stycznia 2023r.
Przewodniczący Paweł Labocha zapytał: „czy Pan jako pełnomocnik skarżącej chce wnieść nowe fakty do złożonej skargi?”. Pan Pełnomocnik odpowiada, że w skardze jest wszystko wyartykułowane w sposób właściwy. Pełnomocnik informuje, że nie wylegitymowano osoby z którą sporządzano protokół. Pani Jolanta Cichoń zadaje pytanie panu pełnomocnikowi  „dlaczego syn nie złożył wniosku jeżeli również ma oddzielny lokal?” Pan D. Sz. pyta „czy prawo to nakazuje, czy rada miejska nakazuje, dlaczego Pani rozwija pytania nie wiążące się ze sprawą o której jest dzisiejsze posiedzenie komisji?”. Następnie Pani Jolanta Cichoń zauważa, że mapka załączona do skargi to mapa sytuacyjno wysokościowa. Pani Jolanta Cichoń zaznacza, że w skardze jest wskazane, że skarżąca dojeżdża codziennie do pracy do Krakowa około 230 km w dwie strony co stanowi kwotę około 3200 zł na paliwo. Następnie Pani Jolanta Cichoń zadaje pytanie dlaczego opłata za odbiór odpadów komunalnych jest odprowadzana za 2 osoby a w skardze wskazane jest że zamieszkują 4 osoby. Pan Przewodniczący przedstawia 3 główne zarzuty:
1.    Panie z MGOPS nie przedstawiły się oraz nie miały emblematów
2.    Panie sporządziły protokół i podały do szybkiego podpisu bez pozostawienia kopii.
3.    Panie przeprowadziły wywiad środowiskowy w szybkim tempie, niezgodnie ze sztuką wizytacji.
Kierownik MGOPS odnosi się do przedstawionych zarzutów:
- Skarżąca kilkakrotnie rozmawiała telefonicznie z pracownikami i z Panią Jolantą Michalik umawiała termin wizytacji na 28 grudnia.
- Pracownicy posiadają legitymacje pracownika socjalnego i jeżeli jest potrzeba to mogą je okazać na żądanie osoby lub rodziny zgonie z rozporządzeniem o wywiadzie środowiskowym §13 reguluje zakres legitymowania.
- Pani B. Sz. (skarżąca) wprowadziła pracowników w miejsce, gdzie faktycznie przebywa i mieszka, nie jest zadaniem pracownika socjalnego żeby udowadniać w której części lokalu kto mieszka. Pracownik socjalny nie ma uprawnień, do legitymowania kogokolwiek.
Skoro osoba kilkakrotnie umawiała się na wizytę to miała świadomość tego z kim i w jakiej sprawie się umawia- mówi kierownik Agnieszka Pala-Czyż.
Następnie Pani Marta Grudziewicz wyjaśnia w jaki sposób przebiegało podpisanie protokołu. Protokół został sporządzony, odczytany skarżącej, przekazany do wglądu skarżącej. Skarżąca odczytała i zgodziła się z jego treścią podpisując protokół. Pani Jolanta Cichoń cytuje skargę że  „te dwie panie, które przeprowadziły ze mną, jak się okazuje wywiad środowiskowy, i z którymi miałam pierwszy raz do czynienia w swoim życiu…” natomiast kierownik MGOPS  mówi, że widziały się dwa razy w ośrodku, a na pewno pracownicy widzieli panią skarżącą więc wiedziały, że to jest ta osoba, z którą jest przeprowadzany wywiad.
Pani Jolanta Michalik wyjaśnia, że będąc na miejscu przedstawiła się i zapytała się czy Pani B. Sz. ? Pani odpowiedziała: „tak to ja”, następnie zaprosiła do domu na spisanie protokołu. Pani Jolanta Cichoń zadaje pytanie czy na ten adres został już wypłacony dodatek węglowy? Kierownik MGOPS odpowiada, że dodatek został wypłacony na ww. adres. Informuje, również, że wg. przepisów pozostałe wnioski z tego samego adresu pozostawia się bez rozpatrzenia. Z tego adresu było złożonych kilka wniosków, deklaracja źródeł ciepła była złożona po 11 sierpnia. Pani B. Sz. złożyła odwołanie do SKO. W międzyczasie 3 listopada nastąpiła zmiana przepisów i SKO w grudniu uchyliło decyzję MGOPS i poddało do ponownego rozpatrzenia. Na podstawie nowych przepisów skoro jeden dodatek już był wypłacony to na drugi dodatek pod tym samym adresem trzeba stwierdzić, że jest odrębność lokalowa. A na wizji lokalowej Pani B. Sz. wskazała, że korzysta z tych samych pomieszczeń z których korzysta reszta rodziny.
Pani Jolanta Cichoń zadaje pytanie w sprawie budynku wielorodzinnego, w skardze podkreślane jest wielokrotnie wyrażenie „budynek wielorodzinny”, a budynek jest zarejestrowany jako budynek jednorodzinny. Proszę o wyjaśnienie Pełnomocnika- mówi Jolanta Cichoń. Pełnomocnik odpowiada, że nie ma takiej wiedzy. Pełnomocnik informuje również, że oprócz opłaty za odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości na której zamieszkują mieszkańcy, odprowadzana jest również opłata za odbiór odpadów z działalności gospodarczej. Pełnomocnik zwraca również uwagę na to, że pracownicy MGOPS nie mogą sprawdzać dowodów tożsamości ponieważ im nie wolno, tylko inne służby mogą to robić. Kierownik MGOPS informuje, że przy wywiadzie środowiskowym osoby okazują dowód osobisty. Pełnomocnik pyta czy wchodząc do budynku MGOPS widzi się wszystkich pracowników? Kierownik MGOPS odpowiada, że skarżąca była w budynku i wiedziała, gdzie składała wniosek. Kierownik zaprzecza wypowiedzi pełnomocnika. „Nie powiedziałam, że Pana córka widziała wszystkich pracowników MGOPS, nie miałam tego na myśli”. To jest Pana interpretacja. Pełnomocnik, wypowiada się również, że nie życzy sobie porównań, że to jest „prowizorka”. Kierownik MGOPS odpowiada, że: „to były pana słowa”. Kierownik MGOPS mówi, że: „Pan nas zastraszał, że będzie Pan składał skargi, nie było Pana na wywiadzie, nie słyszał Pan jak wyglądał ten wywiad, a miał Pan zastrzeżenia”. – powiedziała kierownik MGOPS.
Pani Sekretarz celem wyjaśnienia, informuje, że każda osoba zamieszkała na danej nieruchomości podlega opłacie za odbiór odpadów komunalnych. Jeżeli osoba prowadzi działalność gospodarcza ma za zadanie również posiadać umowę na odbiór odpadów z działalności gospodarczej. Jeżeli Pani B. Sz. mieszka pod adresem w Kotowicach a deklaracja jest złożona na 2 osoby, to będziemy prowadzić postępowanie w tej sprawie. Ponieważ sami nam Państwo poddajecie w ww. skardze większą liczbę osób zamieszkałych na nieruchomości. Kierownik MGOPS mówi, że skarga jest złożona na postanowienie o wszczęciu postępowania, gdyby Pani skarżąca przeczytała decyzje to wiedziałaby czego dotyczy decyzja. Kierownik MGOPS uważa, że skarga jest bezzasadna, ponieważ były dwa wnioski w obiegu prawnym. Wniosek złożony 24 sierpnia o datek węglowy był w trakcie rozpatrywania w SKO. Pani skarżąca dnia 3 listopada złożyła kolejny wniosek o dodatek węglowy, więc drugi wniosek w tej samej sprawie zgodnie z KPA odmówiłam wszczęcia postępowania, ponieważ wniosek pierwszy nie był jeszcze rozpatrzony. Pan Paweł Labocha zadaje pytanie czy Pełnomocnik lub osoba skarżąca posiada dokumenty, że zamieszkuje w budynku wielorodzinnym a nie jednorodzinnym? Pełnomocnik zadaje pytanie: ”kto takie dokumenty wydaje?”. Pan Labocha podkreśla, że w skardze wielokrotnie jest zapisane, że skarżąca B. Sz. mieszka w budynku wielorodzinnym. Pełnomocnik odpowiada, że kubatura budynku na mapie sytuacyjno-wysokościowej najbardziej odzwierciedla gabaryt tego budynku, to jest budynek wielopoziomowy. Pan Paweł Labocha- przewodniczący komisji odpowiada, że plan zagospodarowania przestrzennego w miejscu Państwa zamieszkania dopuszcza zabudowę jednorodzinną. Kierownik MGOPS zabiera głos, wyjaśniając, że może skarżąca miała na myśli „budynek wielopokoleniowy” ponieważ wielorodzinny to jest kamienica, blok. Na terenie naszej gminy na terenach wiejskich nie ma budynków wielo lokalowych. Pan Paweł Labocha zadaje pytanie w sprawie urlopu okolicznościowego, dlaczego na spotkanie z MGOPS był wzięty urlop okolicznościowy. Pełnomocnik odpowiada, że nie wie jakie urlopy przysługują tzw. jednodniowe. Kierownik MGOPS informuje również, że gdy Pani Jolanta Michalik umawiała się ze skarżącą na wizytę, skarżąca poinformowała, że ma przerwę świąteczną w pracy i na ten termin chce się umówić. Jedna wizyta wcześniej była odmówiona. Pełnomocnik informuje, że w szkołach miejskich są dyżury, świetlice funkcjonują cały czas. Pani Sekretarz informuje, że urlop okolicznościowy można otrzymać na takie okoliczności jak pogrzeb, ślub. Panią skarżącą traktujemy bardzo poważnie, nie wykluczmy, że się pomyliła. Pan Łukasz Rarok zadaje pytanie czy Pani B. Sz. opłaca osobno rachunki za wodę, prąd? Pełnomocnik odpowiada, że: „tak”. Kierownik MGOPS, dodaje również, że w deklaracji CEEB Pani B. Sz. jest zgłoszona jako właściciel budynku jednorodzinnego. Jeżeli chodzi o śmieci to Pani B. Sz. nie odprowadza opłaty za odbiór odpadów komunalnych. Nie ma skarżącej w ewidencji. Z-ca Burmistrza Pan Jakub Grabowski dodaje, że deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest złożona na 2 osoby. Natomiast z treści skargi wynika, że od sierpnia zamieszkują 4 osoby. Pan Łukasz Rarok mówi, że na budynek wielorodzinny 2 osoby to trochę za mało, jeżeli jest to budynek wielorodzinny to każda rodzina powinna mieć własny rachunki za prąd. Pełnomocnik, zabiera głos w sprawie budynku socjalnego przy ul. Leśniowskiej z Żarkach. Przewodniczący komisji, informuje że to nie jest temat na posiedzenie dzisiejszej komisji. Przewodniczący komisji zadaje pytanie czy ktoś z obecnych chce jeszcze zabrać głos? Pełnomocnik informuje, że na budynku jest tabliczka, że obiekt jest monitorowany. Pani Jolanta Michalik pracownik MGOPS mówi, że nie zostałyśmy poinformowane, że jesteśmy nagrywane. Kierownik MGOPS Pani Agnieszka Pala-Czyż mówi również, że pełnomocnik powinien się zainteresować córką i stanem jej zdrowia, ponieważ w skardze pisze, że nie miała świadomości, i sugerował pan kiedy był pan z prośbą w ośrodku, że może córka ma orzeczenie i przede wszystkim nie wiem czy córka powinna wykonywać zawód nauczyciela jeżeli ma takie problemy ze zdrowiem”. Pełnomocnik odpowiada, że to są Pani oceny, czy pani kończyła medycynę?. Kierownik MGOPS odpowiada, że to były pana sugestie. Przewodniczący komisji proponuje 5 minut przerwy. Pełnomocnik po przerwie zadaje pytanie dlaczego Mecenas Andrzej Hajdas nie brał udziału w posiedzeniu komisji? Sekretarz Dominika Horoszko odpowiada, że nie było takiej potrzeby, wszystko co było potrzebne zostało omówione z mecenasem. Pełnomocnik skarżącej zadaje również pytanie: „dlaczego treść złożonej skargi nie została zamieszczona w BIP?”. Sekretarz Dominika Horoszko odpowiada, że skargi nie trzeba publikować, petycje tak, natomiast skargi się nie publikuje. Jeżeli się mylę zostanie to niezwłocznie naprawione. Sekretarz dodaje również, że aby wyjaśnić fakty przedstawia, że na nieruchomości z adresu z którego jest złożona skarga opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest odprowadzana za 2 osoby. Członek komisji zadaje pytanie czyją własnością jest ww. nieruchomość? Pełnomocnik skarżącej, odpowiada, że nie musi udzielać takiej odpowiedzi, bo to nie jest przedmiot rozpatrywanej skargi.
Komisja skarg, wniosków i petycji po wysłuchaniu stron, tj. Pani Agnieszki Pala-Czyż, Jolanty Michalik, Marty Grudziewicz oraz pełnomocnika wnoszącej skargę, przystąpiła do głosowania: Przewodniczący komisji zadał pytanie „Kto z członków komisji jest za uznaniem skargi za bezzasadną?”
Za / 4 głosy
Przeciw / 0 głosów
Wstrzymało się / 0 głosów.
Komisja skarg wniosków i petycji uznała skargę za bezzasadną.

Ad. 1a.
W punkcie 1a odczytano proponowany plan pracy komisji skarg wniosków i petycji na 2023 rok. Członkowie komisji, przystąpili do głosowania: Przewodniczący komisji zadał pytanie „Kto z członków komisji jest za przyjęciem planu pracy na 2023 rok?”
Za / 4 głosy
Przeciw / 0 głosów
Wstrzymało się / 0 głosów.
Plan Pracy komisji na 2023 przyjęto jednogłośnie.
Ad. 2.
W sprawach różnych i bieżących nikt nie zabrał głosu.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad posiedzenia przewodniczący zakończył posiedzenie komisji Skarg, Wniosków i Petycji.
Na tym protokół zakończono.

Protokołowała:                                                                     Przewodniczył :
Agnieszka Winiel.                                                                 Paweł Labocha
Inspektor ds. obsługi           Przewodniczący Komisji Rady Miejskiej w Żarkach.                                                                                Skarg, Wniosków i Petycji.

 

 

Informacje

Rejestr zmian

2023-01-26 08:15

Dodanie artykułu - Katarzyna Kulińska-Pluta

Filtrowanie bieżącej kategorii

Redaktorzy odpowiedzialni za ten dział:

Oficjalna strona www
Urząd Miasta i Gminy Żarki
42-310 Żarki
ul. Kościuszki 15/17
woj. śląskie
tel. (034) 314 80 36
fax (034) 316 10 78
e-mail: poczta@umigzarki.pl

Nr konta:
MBS Myszków oŻarki
43 8279 1036 0400 0013 2004 0001

NIP Gminy Żarki: 577-19-64-543
NIP UMiG Żarki: 577-13-48-293
REGON Gminy Żarki: 151398534
REGON UMiG Żarki: 000530175
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Strona Dziennika Ustaw Monitor Polski Oficjalna strona Biuletynu Informacji Publicznej

Szukaj w BIP

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.