Skróty klawiszowe:
Wyświetl stronę główną » Ogłoszenia » Ogłoszenia z zakresu ochrony środowiska » DECYZJA o środowiskowych uwarunkowaniach
Żarki 18.01.2022r.
R.G.K. i I. 6220.01.Zab. 2020T.Z.
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie :
• art. 151. § 1 pkt.2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.) – dalej k.p.a.,
• art. 71 ust.2 pkt 2, art. 75 ust.1 pkt 4 oraz art. 84 i art. 85 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tj. Dz. U. z 2021r., poz. 2373 z późn. zm.) dalej u. o.u.i.o.ś. , w związku z art. 104 k.p.a.,
• po rozpatrzeniu wniosku P. Kamila Tylkowskiego, zam. ul. Olsztyńska 12, 42-310 Zaborze z dn. 06.08.2020r.
I. uchylam dotychczasową decyzję Burmistrza Miasta i Gminy w Żartkach nr R.G.K. i I. 6220.01.Zab. 2020T.Z. z dnia 06.04.2021r. określającą środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia pn.:
„Zmiana sposobu użytkowania Gospodarstwa Rolnego Kamil Tylkowski poprzez zwiększenie obsady bydła w budynkach obory w systemie wolnostanowiskowym Zaborze, ul. Olsztyńska 12 „
II. Stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla ww. przedsięwzięcia.
III. Wskazuję warunki realizacji przedsięwzięcia :
A . Na etapie budowy
1. Realizacja przedsięwzięcia, z wyjątkiem powiększenia płyty obornikowej o powierzchnię 345 m2 i budowę jednego silosu przejazdowego na kiszonkę, nie będzie wiązała się z wykonaniem nowych obiektów budowlanych oraz zajęciem i utwardzeniem nowych terenów biologicznie czynnych.
2. Funkcjonowanie przedmiotowego gospodarstwa rolnego po zwiększeniu obsady bydła opierać się będzie o istniejącą infrastrukturę, powiększoną płytę obornikową o powierzchnię 345 m2 , dodatkowym silosem przejazdowym na kiszonkę i dotychczas eksploatowane obiekty budowlane.
B. Na etapie eksploatacji
1. W związku z realizacją przedsięwzięcia maksymalna możliwa obsada bydła na terenie
gospodarstwa wzrośnie do 222 szt. (tj. do maksymalnie 172,01 DJP).
Poszczególne grupy stanowić będą:
- krowy — maksymalnie 68 szt.,
- jałówki powyżej 7-mc-a ciąży - maksymalnie 18 szt.,
- jałówki powyżej 6-m-ca życia do 7 - m-ca ciąży - maksymalnie 16 szt.,
- jałówki powyżej 6-m-ca życia do 19 - m-ca życia - maksymalnie 16 szt.,
- bydło opasowe z masą ciała do 300 kg - maksymalnie 20 szt.,
- bydło opasowe z masą ciała powyżej 300 kg - maksymalnie 16 szt.,
- cielęta do 150 kg - maksymalnie 19 szt.,
- cielęta powyżej 150 kg do 200 kg — maksymalnie 21 szt.,
- cielęta powyżej 200 kg - maksymalnie 28 szt..
2. Zwierzęta chowane będą w systemie ściółkowym. Obornik gromadzony będzie na płycie obornikowej z materiałów szczelnych i nieprzepuszczalnych, zabezpieczony przed przedostawaniem się odcieków do wód lub gruntu, minimalna wymagana powierzchnia płyty obornikowej wynosi; 165m2 ( istniejąca) + 350 m2 (projektowana). Odcieki z obornika spływać będą do zbiornika bezodpływowego o powierzchni 8,75m2. Obornik zagospodarowywany będzie jako nawozy naturalne na terenach rolnych należących do inwestora przy zachowaniu warunków wynikających z przepisów szczegółowych.
3. Obornik będzie rozprowadzany na pola właściciela zgodnie z planem nawożenia oraz zgodnie z zaleceniami Dobrej Praktyki Rolnej.
4. W zakresie postępowania z powstałymi w czasie eksploatacji inwestycji nawozami naturalnymi należy uwzględnić wymagania wynikające z rozporządzenia Rady Ministrów z dn. 5 czerwca 2018r. w sprawie „Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu" (Dz. U z 2020r. poz. 243), które weszło w życie 15 lutego 2020r..
5. Wody opadowe i roztopowe z terenu gospodarstwa nie będą ujmowane w systemy kanalizacyjne i w sposób niezorganizowany wnikać będą w grunt w obrębie terenów należących do inwestora.
6. Olej napędowy wykorzystywanych w pojazdach zapewniających obsługę gospodarstwa przetrzymywany będzie w istniejącym szczelnym dwupłaszczowym zbiorniku magazynowym.
7. Dezynfekcję i czyszczenie obiektów inwentarskich należy prowadzić „metodą na sucho".
8. Ścieki z mycia instalacji udojowej gromadzić w bezodpływowym zbiorniku i okresowo wywozić sprzętem asenizacyjnym przez uprawniony podmiot na oczyszczalnię ścieków.
9. W przypadku przedostania się zanieczyszczeń do gruntu lub wód bezzwłocznie podjąć działania zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii.
10. Odpady niebezpieczne należy czasowo magazynować w szczelnych, zamykanych pojemnikach wykonanych z materiałów odpornych na działanie chemiczne magazynowanych odpadów, na utwardzonym podłożu w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo - wodne
i przekazywać wyspecjalizowanym firmom posiadającym stosowne zezwolenia w celu ich dalszej utylizacji.
11. Odpady inne niż niebezpieczne magazynować w pojemnikach, kontenerach lub luzem pod zadaszeniem, w sposób zorganizowany, selektywny w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo - wodne.
UZASADNIENIE
W dniu 06.08.2020r. do tutejszego Organu wpłynął wniosek P. Kamila Tylkowskiego, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn. ...,
Po przeprowadzeniu postępowania tut. organ w dniu 06.04.2021r. wydał decyzję określającą środowiskowe uwarunkowania dla tego przedsięwzięcia. Decyzja ta nabyła przymiot ostateczności w dniu 05.05.2021r. .
W dniu 28.06.2021r. do tut. Organu wpłynęło pismo Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa- Śląskiego Oddziału Regionalnego w Częstochowie, Ldz. 5794, z którego wynika, że podany w karcie informacyjnej ww. przedsięwzięcia dotychczasowy sposób wykorzystania terenu oraz stan istniejący nie był zgodny ze stanem faktycznym.
W części tekstowej Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia. ujęto opis:
- dotychczasowego sposobu wykorzystania terenu, który obejmuje między innymi silosy przejazdowe na kiszonkę (3 sztuki) - str. 6,
- stanu istniejącego, w którym także wskazano między innymi silosy przejazdowe na kiszonkę (3 sztuki) - str. 7.
Karta ta zawiera załącznik nr 1 (nazwany koncepcją zagospodarowania terenu ). W załączniku tym przedstawiono graficznie usytuowanie poszczególnych obiektów tego gospodarstwa. W tym również 3 ( trójkomorowe) silosy przejazdowe.
Natomiast z ww. pisma Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa- Śląskiego Oddziału Regionalnego w Częstochowie, wynika, że w gospodarstwie tym znajdują się nie 3 a 2 silosy przejazdowe na kiszonkę. Następnie stan ten został potwierdzony przez pełnomocnika Wnioskodawcy P. Zdzisława Tylkowskiego w dniu 28.06.2021r.. W zaistniałej sytuacji tutejszy Organ uznał, że wyszły na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności, istniejące w dniu wydania decyzji, a wcześniej mu nieznane. Wobec powyższego postanowieniem Nr R.G.K. i I. 6220.01.Zab. 2020T.Z. z dnia 29.10.2021r. w myśl zapisu art. 145 §1 pkt 5 ustawy k.p.a., wznowił postępowanie w przedmiotowej sprawie. Wg. pełnomocnika Wnioskodawcy trzeci silos przejazdowy na kiszonkę jest niezbędny dla procesu technologicznego, który ma być prowadzony w ww. gospodarstwie po zwiększeniu jego obsady. Potrzeba jego realizacji nie była ujęta przy pozyskiwaniu koniecznych opinii w myśl art. 64 ust.1 pkt. 1,2 i 4 ww. u.o.u.i.o.ś.
Ponadto decyzja Burmistrza Miasta i Gminy Żarki nr R.G.K. i I. 6220.01.Zab. 2020T.Z z dnia 06.04.2021r. zawierała zapisy, iż zmiana sposobu użytkowania tego gospodarstwa z wyjątkiem powiększenia płyty obornikowej o 345m2 nie będzie wiązała się z wykonaniem nowych obiektów budowlanych oraz zajęciem i utwardzeniem nowych terenów biologicznie czynnych. Tym samym realizacja trzeciego silosu przejazdowego na kiszonkę byłaby w kolizji z tą decyzją. Zatem decyzja ta ograniczała zarządzanie Wnioskodawcy prowadzonym gospodarstwem rolnym w tym zakresie.
Mając powyższe na uwadze tut. Organ uznał za słuszne wznowienie niniejszego postępowania i przeprowadzenie go z uwzględnieniem okoliczności faktycznych, które istniały w dniu 06.04.2021 r. ale nie były znane tut. Organowi.
Na podstawie art. 145 § 1 pkt. 5 ww. ustawy k.p.a. istnieją podstawy do uchylenia w całości decyzji Burmistrza Miasta i Gminy Żarki nr R.G.K. i I. 6220.01.Zab. 2020T.Z z dnia 06.04.2021r. na podstawie art. 151. § 1 pkt.2.
Na podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego Organ ustalił co następuje.
Przedmiotowe przedsięwzięcie usytuowane jest na obszarze gminy Żarki. W związku z art. 75 ust.1 pkt.4 ww. u.o.u.i.o.ś. właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Miasta i Gminy Żarki.
Do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach załączono:
a) kartę informacyjną przedsięwzięcia (KIP), wraz z wymaganymi załącznikami,
b) zapis dokumentacji w formie elektronicznej.
Karta informacyjna przedsięwzięcia podlegała uzupełnieniom w toku uzyskiwanych opinii.
W związku z powyższym spełnione zostały wymogi określone w jej art. 74 ust. 1 u.o.u.i.o.ś.
Wyżej przedstawione dokumenty były podstawą do analizy i oceny wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko.
Przedsięwzięcie to zgodnie z:
• art. 71 ust. 2 pkt 2 ww. u.o.u.i.o.ś
• § 3 ust. I pkt 104 lit „a" rozporządzenia Rady Ministrów z 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.2019 poz. 1839) jako chów i hodowla zwierząt w liczbie nie mniejszej niż 40 DJP i mniejszej niż 210 DJP, w odległości mniejszej niż 210 m od terenów mieszkaniowych oraz na obszarze Parku Krajobrazowego Orlich Gniazd, t.j. obszarze objętym formą ochrony przyrody, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3, ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody,
kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Jak wynika z przedłożonej dokumentacji inwestorem dla ww. przedsięwzięcia jest P. Kamil Tylkowski prowadzący gospodarstwo rolne w miejscowości Zaborze .
Dane o złożonym wniosku umieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Żarki oraz w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie (EKOPORTAL) .
Przedsięwzięcie to przewidziane jest do realizacji na działkach: o numerach geodezyjnych: 1194/3 i 1194/4.
W związku z tym, że liczba stron postępowania przekracza 20 zastosowano przepisy art. 49 ustawy k.p.a. i o wszczęciu postępowania zawiadomiono strony obwieszczeniem z dnia 11.08.2020r. nr: R.G.K. i I. 6220.01.Zab. 2020. T.Z.. Natomiast obwieszczeniem nr R.G.K. i I. 6220.01.Zab. 2020. T.Z.. z dnia 12.08.2020r. zawiadomiono strony o wystąpieniu o opinie dla niniejszego przedsięwzięcia.
W oparciu o art. 64 ust.1 pkt. 1,2 i 4 ww. u.o.u.i.o.ś pismem nr R.G.K.i I.6220.01.Zab.2020.T.Z. z dnia 07.08.2020r. zwrócono się do:
• Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Myszkowie,
• Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach,
• Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu
z prośbą o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na
środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, o określenie zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko.
• Pismem nr WOOŚ.4220.465.2020.EJ z dnia 09.09.2020r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał opinię, w której zostało zajęte stanowisko, że nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla tegoż przedsięwzięcia.
• Opinią Sanitarną nr NS/NZ/ 523/14/20 z dnia 01.09.2020r dnia Państwowy Powiatowy Sanitarny w Myszkowie zajął stanowisko o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla tegoż przedsięwzięcia. Swe stanowisko w tej sprawie podtrzymał pismami nr NS/NZ/ 523/14/20 z 10.09.2020r. oraz nr NS/NZ/ 9022.2.4.2021 z 17.02.2021r..
• Opinią nr PO.ZZŚ.5.435.390m.2020.BS/KOg z dnia 24.02.2021r.(data wpływu 01.03.2021r.) Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu – Państwowego Gospodarstwa Wodnego, także zajął stanowisko, że nie stwierdza się potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla tegoż przedsięwzięcia. Organ ten wskazał jednocześnie na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków i wymagań wskazanych w punktach od 1 do 9 niniejszej opinii. Warunki wynikające z ww. opinii mają na celu zapewnienie należytego zabezpieczenia środowiska gruntowo wodnego w trakcie realizacji przedsięwzięcia.
O wznowieniu postępowania zawiadomiono strony obwieszczeniem z dnia 29.10.2021r.. nr: R.G.K. i I. 6220.01.Zab. 2020. T.Z..
Dane o wznowieniu postępowania umieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Żarki oraz publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie (EKOPORTAL) .
W oparciu o art. 64 ust.1 pkt. 1,2 i 4 ww. u.o.u.i.o.ś. pismem nr R.G.K. i I. 6220.01.Zab.2020.T.Z. z dnia 11.11.2021r. informując o potrzebie realizacji trzeciego silosu przejazdowego na kiszonkę ponownie zwrócono się do:
• Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Myszkowie,
• Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach,
• Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu
w wnioskiem o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby o określenie zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko.
W odpowiedzi na wniosek o wydanie opinii ww. organy wskazały co następuje:
• Pismem nr WOOŚ.4220.465.2020.EJ z dnia 23.11.2021r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach poinformował, że podtrzymuje swoje stanowisko wyrażone w opinii nr WOOŚ.4220.465.2020.EJ z dnia 09.09.2020r. .
• Pismem nr NS-NZ.9022.2.20.2021 z dnia 16.12.2021r. Państwowy Powiatowy Sanitarny w Myszkowie poinformował, że podtrzymuje swoje stanowisko i nie wnosi uwag do opinii sanitarnej nr NS/NZ/ 523/14/20 z dnia 01.09.2020r. .
• Opinią nr PO.ZZŚ.5.435.390m.2020.BS/KOg z dnia 03.12.2021r. Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu – Państwowego Gospodarstwa Wodnego, także ponownie zajął stanowisko, że nie stwierdza się potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla tegoż przedsięwzięcia. Organ ten wskazał jednocześnie na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków i wymagań wskazanych w punktach od 1 do 9 niniejszej opinii. Warunki wynikające z ww. opinii mają na celu zapewnienie należytego zabezpieczenia środowiska gruntowo wodnego w trakcie realizacji przedsięwzięcia.
Obwieszczeniem nr R.G.K. i I. 6220.01.Zab. 2020. T.Z.. z dnia 27.12.2021r. zawiadomiono strony o ponownym wystąpieniu o opinie dla niniejszego przedsięwzięcia oraz o zebraniu wszystkich dowodów do wydania niniejszej decyzji, w tym o uzyskaniu powyższych uzgodnień.
Wszystkie ww. obwieszczenia zamieszczono na okres 14 dni; w miejscu planowanego przedsięwzięcia, na tablicach ogłoszeń: w sołectwie Zaborze i w UMiG Żarki, oraz w Biuletynach Informacji Publicznej umieszczonym na stronie internetowej Urzędu Miasta I Gminy Żarki. Tym samym wypełniono dyspozycje art. 61 § 4 i art. 73 § 1 k.p.a.
Burmistrz Miasta i Gminy Żarki mając na uwadze; ww. opinie oraz analizując przedmiotowy wniosek w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia, informacją o potrzebie realizacji trzeciego silosu przejazdowego na kiszonkę ) pod kątem uwarunkowań związanych z jego zakwalifikowaniem do nałożenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o którym mowa w art. 63 ust.1 przywołanej ustawy uznał, że w przedmiotowym przypadku nie zachodzą przesłanki do stwierdzenia potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Do dnia wydania niniejszej decyzji żadna ze stron nie skorzystała z przysługującego jej prawa do wglądu w akta sprawy i jednocześnie nie wniosła żadnych zastrzeżeń ani uwag.
Przedmiotowe przedsięwzięcie polegać będzie na zwiększeniu obsady w istniejącym
gospodarstwie rolnym zlokalizowanym w miejscowości Zaborze przy ul. Olsztyńskiej 12 na terenie gminy Żarki. Obecnie na terenie gospodarstwa funkcjonuje obora, w której prowadzony jest chów bydła w systemie ściółkowym w liczbie do ok. 89 DJP.
Realizacja przedsięwzięcia, z wyjątkiem konieczności powiększenia płyty obornikowej o 345m2
i wykonaniu trzeciego zbiornika przejazdowego na kiszonkę, nie będzie wiązała się z wykonaniem nowych obiektów budowlanych oraz zajęciem i utwardzeniem nowych terenów biologicznie czynnych. Funkcjonowanie przedmiotowego gospodarstwa rolnego po zwiększeniu obsady bydła opierać się będzie o istniejącą infrastrukturę, powiększoną płytę obornikową ww. silos przejazdowy i dotychczas eksploatowane obiekty budowlane .
W związku z realizacją przedsięwzięcia maksymalna możliwa obsada bydła na terenie gospodarstwa wzrośnie do 222 szt. (tj. do 172,01 DJP) z czego maksymalne ilości sztuk w poszczególnych grupach zostały określone w niniejszej decyzji w warunkach realizacji przedsięwzięcia na etapie eksploatacji.
Krowy hodowane będą do produkcji mleka natomiast byki przeznaczone będą do sprzedaży. Bydło przetrzymywane będzie w pomieszczeniach istniejącego cielętnika i obory na głębokiej ściółce. Dojenie krów realizowane będzie przy wykorzystaniu istniejących urządzeń zlokalizowanych w hali udojowej. Gospodarstwo jest zaopatrywane w wodę do pojenia zwierząt poprzez wykorzystanie istniejącej studni głębinowej. Obornik będzie gromadzony w obrębie płyty obornikowej połączonej ze zbiornikiem na ewentualne odcieki.
Obornik zagospodarowany będzie jako nawóz naturalny na terenach rolnych należących do
inwestora przy zachowaniu warunków wynikających z przepisów szczególnych . Wody opadowe i roztopowe z terenu gospodarstwa nie będą ujmowane w systemy kanalizacyjne i w sposób niezorganizowany będą wnikać w grunt w obrębie terenów należących do inwestora. Olej napędowy wykorzystywany w pojazdach zapewniających obsługę gospodarstwa przetrzymywany będzie w istniejącym szczelnym dwupłaszczowym zbiorniku magazynowym.
Proces chowu bydła nie będzie związany ze zorganizowaną emisją substancji do powietrza. Obora wyposażona będzie w grawitacyjny system wentylacji.
Dodatkowym źródłem emisji substancji do powietrza będzie ruch pojazdów dostarczających surowce i pasze oraz eksploatacja maszyn rolniczych tj. ciągniki i ładowarki. Emisja zorganizowana związana będzie z eksploatacją silosów paszowych wyposażonych w pneumatyczny system przeładunku. Powietrze z silosów w czasie rozładunku odprowadzane będzie do atmosfery zaworami odpowietrzającymi po wcześniejszym oczyszczeniu go z pyłu w tkaninowych filtrach workowych.
Odpady powstałe w trakcie funkcjonowania gospodarstwa gromadzone będą selektywnie zbierane w odpowiednich pojemnikach posadowionych w blaszanym garażu a następnie przekazywane do dalszego zagospodarowania zgodnie przepisami szczegółowymi.
Teren przedmiotowego gospodarstwa rolnego zlokalizowany jest w obrębie obszaru objętego ochroną w ramach Parku Krajobrazowego Orlich Gniazd. Na jego terenie nie występują stanowiska roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną, a także cenne siedliska przyrodnicze. Przedsięwzięcie ze względu na swój charakter i lokalizację nie będzie powodowało strat w populacjach zwierząt i roślin oraz siedliskach przyrodniczych Mając na uwadze fakt, iż zmiana sposobu użytkowania tego gospodarstwa poza powiększeniem płyty obornikowej i realizacją trzeciego silosu przejazdowego na kiszonkę nie wiąże się z koniecznością zajęcia nowych terenów oraz budową nowych obiektów budowlanych należy uznać, że jego realizacja nie wpłynie na walory przyrodnicze i krajobrazowe objęte ochroną w ramach ww. formy ochrony.
Przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie realizowane na obszarach: wodno-błotnych, o płytkim zaleganiu wód podziemnych, wybrzeży, górskich, w strefie ochronnej ujęć wód
i w strefach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, o znacznej gęstości zaludnienia oraz przylegających do jezior i ochrony uzdrowiskowej.
Ze względu na charakterystykę przedsięwzięcia oraz znaczną odległość inwestycji od granic państwowych (ok. 100 km do granicy polsko - czeskiej w linii prostej) należy wykluczyć transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
W toku prowadzonego postępowania ustalono, że przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane będzie poza granicami obszarów Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar mający znaczenie dla Wspólnoty - Ostoja Złotopotocka PLH240020, zlokalizowany ok. 5 km od granicy terenu inwestycji. Mając na uwadze przedmioty ochrony ww. obszaru wymienione w Standardowym Formularzu Danych dla tego obszaru i zakres przedsięwzięcia należy wykluczyć możliwość negatywnego wpływu na te siedliska i gatunki oraz inne objęte ochroną w ramach sieci obszarów Natura 2000. W zasięgu jego oddziaływania nie występują obiekty wpisane do rejestru zabytków.
Po analizie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia oraz informacji o potrzebie realizacji trzeciego silosu przejazdowego na kiszonkę pod kątem uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzania oceny stwierdzono, że przy zachowaniu wskazanych w dokumentacji środków planowane przedsięwzięcie nie będzie stanowiło znaczącego zagrożenia dla środowiska naturalnego.
Ponadto w przedmiotowym przypadku nie zachodzą szczegółowe uwarunkowania zawarte w art. 63 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, a w szczególności stopień wykorzystania zasobów naturalnych oraz ryzyko wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii.
Według charakterystyki Jednolitych Części Wód Podziemnych (JCWPd) planowane przedsięwzięcie znajduje się w granicach JCWPd o kodzie PLGW600099, która charakteryzuje się dobrym stanem chemicznym oraz dobrym stanem ilościowym. Jest ona monitorowana, a ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych jest niezagrożona. JCWPd przeznaczona jest do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia. Jednocześnie planowana inwestycja zlokalizowana będzie w regionie wodnym Warty, w zlewni Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) Ordonka o kodzie PLRW600061811549, JCWP posiada status naturalnej części wód o złym stanie. Jest ona niemonitorowana i jest określona jako „zagrożona" nieosiągnięciem celów środowiskowych. Dla omawianej JCWP przedłużono termin osiągnięcia celu środowiskowego ze względu na brak możliwości technicznych.
W programie działań zaplanowano m.in. działania podstawowe, obejmujące uporządkowanie gospodarki ściekowej.
Mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie oraz przy założeniu realizacji określonych w sentencji warunków stwierdza się brak możliwości znaczącego oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i nie stwierdza się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, na realizację celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry", przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1967).
Uwzględniając powyższe uzasadnienie stwierdzono jak w sentencji decyzji .
POUCZENIE
Od decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żarki, w terminie 14 dni od daty doręczenia niniejszej decyzji.
Strona ma możliwość zrzeczenia się prawa do odwołania poprzez doręczenie organowi, który wydał decyzję oświadczenia o zrzeczeniu się odwołania. Skutkiem prawnym zrzeczenia się odwołania przez ostatnią ze stron jest, z dniem doręczenia jej oświadczenia organowi pierwszej instancji, nabycie przez decyzję przymiotu ostateczności i prawomocności, co zamyka zarówno drogę złożenia odwołania od decyzji jak i prawo złożenia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
W załączeniu:
• Charakterystyka przedsięwzięcia.
Otrzymują :
• P. Kamil Tylkowski ,zam. ul. Olsztyńska 12, 42-310 Zaborze,
• Pozostałe strony w formie obwieszczenia w trybie art. 49 ustawy Kodeksu postępowania administracyjnego, w związku z art. 74 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
• a.a .
Do wiadomości ( zgodnie z art.74 ust.4 oraz 86a ww. ustawy ):
• Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Myszkowie,
• Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach,
• Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu .
Załącznik do decyzji
nr R.G.K. i I. 6220.01.Zab. 2020 T.Z
z dn. 18.01.2022r. .
Charakterystyka przedsięwzięcia.
Przedmiotowe przedsięwzięcie polegać będzie na zwiększeniu obsady w istniejącym gospodarstwie rolnym zlokalizowanym w miejscowości Zaborze przy ul. Olsztyńskiej 12 na terenie gminy Żarki.
Realizacja przedsięwzięcia z wyjątkiem konieczności powiększenia płyty obornikowej o 345m2 oraz wykonaniem trzeciego silosu przejazdowego na kiszonkę nie będzie wiązała się z wykonaniem nowych obiektów budowlanych oraz zajęciem i utwardzeniem nowych terenów biologicznie czynnych. Maksymalna możliwa obsada bydła na terenie gospodarstwa wzrośnie do 222 szt. (tj ok. 172,01 DJP) z czego maksymalne ilości sztuk w poszczególnych grupach wynoszą :
- krowy — maksymalnie 68 szt.,
- jałówki powyżej 7-mc-a ciąży - maksymalnie 18 szt.,
- jałówki powyżej 6-m-ca życia do 7 - m-ca ciąży - maksymalnie 16 szt.,
- jałówki powyżej 6-m-ca życia do 19 - m-ca życia - maksymalnie 16 szt.,
- bydło opasowe z masą ciała do 300 kg - maksymalnie 20 szt.,
- bydło opasowe z masą ciała powyżej 300 kg - maksymalnie 16 szt.,
- cielęta do 150 kg - maksymalnie 19 szt.,
- cielęta powyżej 150 kg do 200 kg — maksymalnie 21 szt.,
- cielęta powyżej 200 kg - maksymalnie 28 szt..
Krowy hodowane będą do produkcji mleka natomiast byki przeznaczone będą do sprzedaży. Bydło przetrzymywane będzie w pomieszczeniach istniejącego cielętnika i obory na głębokiej ściółce. Dojenie krów realizowane będzie przy wykorzystaniu istniejących urządzeń zlokalizowanych w hali udojowej. Zaopatrywane gospodarstwa w wodę do pojenia zwierząt odbywać się będzie z istniejącej studni głębinowej. Obornik będzie gromadzony na płycie obornikowej połączonej ze zbiornikiem na ewentualne odcieki a następnie zagospodarowany będzie jako nawóz naturalny na terenach rolnych należących do inwestora przy zachowaniu warunków wynikających z przepisów szczególnych. Wody opadowe i roztopowe z terenu gospodarstwa nie będą ujmowane w systemy kanalizacyjne i w sposób niezorganizowany będą wnikać w grunt w obrębie terenów należących do inwestora. Olej napędowy wykorzystywany w pojazdach zapewniających obsługę gospodarstwa przetrzymywany będzie w istniejącym szczelnym dwupłaszczowym zbiorniku magazynowym.
Proces chowu bydła nie będzie związany ze zorganizowaną emisją substancji do powietrza. Obora wyposażona będzie w grawitacyjny system wentylacji.
Źródłem emisji substancji do powietrza będzie ruch pojazdów dostarczających surowce i pasze oraz eksploatacja maszyn rolniczych tj. ciągniki i ładowarki. Emisja zorganizowana związana będzie z eksploatacją silosów paszowych wyposażonych w pneumatyczny system przeładunku. Powietrze z silosów w czasie rozładunku odprowadzane będzie do atmosfery zaworami odpowietrzającymi po wcześniejszym oczyszczeniu go z pyłu w tkaninowych filtrach workowych.
Odpady powstałe w trakcie funkcjonowania gospodarstwa gromadzone będą selektywnie w odpowiednich pojemnikach posadowionych w blaszanym garażu a następnie przekazywane do dalszego zagospodarowania zgodnie przepisami szczegółowymi.
361
Razy
czytano
5989
Id
artykułu
Informacje
Źródło informacji: Tadeusz Zamorowski.
Data utworzenia: 2022-01-19.
Wprowadził do systemu: Aneta Nowakowska. Data wprowadzenia: 2022-01-19 10:08:05.
Zatwierdził do publikacji: Aneta Nowakowska. Data publikacji: 2022-01-19 10:08:05.
Rejestr zmian
2022-01-19 10:00 |
---|
Dodanie artykułu - Aneta Nowakowska |
Archiwum:
Redaktorzy odpowiedzialni za ten dział:
Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.